نیکو اقبال با اشاره به این موضوع که سامان دادن به مسئله ناترازی بنزین در کشور بسیار اهمیت دارد تصریح کرد: اینکه امسال ۶ دهم میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده ایم و پیش بینی‌ می‌شود در سال آینده به ۲ و ۶ دهم میلیارد دلار در این زمینه نیاز داشته باشیم نشان دهنده وخامت اوضاع است.

پیش بینی‌ نیاز کشور به واردات ۶/۲ میلیارد دلار بنزین/اصلاحات جدی در صنعت خودرو کشور جهت حل ناترازی

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

آمار گمرک کشور نشان‌ می‌دهد که صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۱ تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش‌ می‌رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز ایجاد می‌شود که البته دولت با انجام برخی راهکارها، این میزان را از داخل و سایر ظرفیت‌های تولید بنزین تامین کرده است.

به زعم کارشناسان، عوامل مختلفی در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر بوده اند. به ویژه آنان اعتقاد دارند، بالا بودن میزان مصرف خودروها و از رده خارج نکردن خودروهای اسقاطی در بروز این مشکل تأثیر زیادی داشته اند.

کارشناسان معتقدند، اگر چاره اندیشی عاجلی برای رفع مشکل ناترازی بنزین نداشته باشیم و اصلاح کیفیت خودروها را در دستور کار قرار ندهیم، با معضلات شدید و لاینحلی در حوزه سوخت رسانی در کشور مواجه‌ می‌شویم.

نظرات علی اکبر نیکواقبال، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران را در خصوص مشکل ناترازی بنزین، عوامل موثر در این مشکل و راه‌های برون رفت از این وضعیت جویا شدیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

نیکو اقبال با اشاره به این موضوع که سامان دادن به مسئله ناترازی بنزین در کشور بسیار اهمیت دارد و پیگیری این امر از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اینکه امسال ۶ دهم میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده ایم و پیش بینی‌ می‌شود در سال آینده به ۲ و ۶ دهم میلیارد دلار در این زمینه نیاز داشته باشیم، نشان دهنده وخامت اوضاع است.

وی ادامه داد: همان طور که از آمار و ارقام مشخص است، برای حل مشکل ناترازی بنزین به مبالغ هنگفتی نیاز داریم. در صورتی که بتوانیم این موضوع را حل و فصل کنیم و نیاز خود را به واردات بنزین از بین ببریم،‌ می‌توانیم این مبالغ را در حوزه‌های دیگر مانند بهینه سازی بخاری‌های گازسوز به کار بیندازیم و کشور را از مزیت‌های بالایی منتفع کنیم.

استاد بازنشسته اقتصادی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور موثر هستند که از مهم ترین آن‌ها می‌توانیم به کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل اشاره کنیم.

نیکواقبال گفت: در حالی که در دنیا از تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید خودرو استفاده‌ می‌شود، در کشور ما شاهد تولید خودروهای با کیفیت بسیار پایین هستیم. به نحوی که مصرف بنزین آن‌ها بسیار بیشتر از استاندارد جهانی است. این امر نه تنها به ناترازی بنزین دامن زده بلکه به لحاظ زیست محیطی و سلامت نیز مشکلات جدی برایمان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: حل مشکل ناترازی بنزین در کشور بدون بهینه سازی خودروها امکان پذیر نیست. واردات خطوط تولید خودروهای برقی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. به هر ترتیب، باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت برویم و اصلاح جدی صنعت خودروسازی را در کشور مدنظر داشته باشیم.

نیکواقبال گفت: برخی افراد به برقی کردن خودروی شخصی خودشان‌ می‌پردازند. وقتی افراد به راحتی‌ می‌توانند این کار را انجام دهند، در صنعت خودروسازی نیز می‌توانیم به تولید خودروهای برقی بپردازیم و فکر نمی کنم این کار پیچیدگی عجیب و غریبی داشته باشد.

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خودروهای اسقاطی و فرسوده نیز سهم بالایی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور دارند. متاسفانه خانوارها به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به استفاده از خودروهای نو نیستند و همچنان از خودروهای قدیمی و فرسوده استفاده‌ می‌کنند. ناوگان حمل و نقل کشور نیز از وجود خودروهای فرسوده رنج‌ می‌برد. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌ می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکل ناترازی بنزین در کشور بکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند